کتاب تابآوری، منابع و گفتمان: اثر حاضر راهنمایی برای تقویت تابآوری در کودکان و تقویت روحیه انسانی آنهاست. بخش اصلی کتاب یک راهنمای علمی است که به افراد بزرگسال کمک میکند تا تابآوری را در کودکان تقویت کنند. در مقدمه برخی از زمینههای بنیادی مفهوم تابآوری بررسی شده و شرح کوچکی از پروژه جهانی تابآوری ارائه میشود.
کتاب تابآوری، منابع و گفتمان
فصل اول به دنبال واژگان تابآوری و تعریف عوامل متعدد دخیل در تابآوری است. سه فصل بعدی براساس سه گروه سنی مرتب شدهاند و شامل نمونهها و تجاربی هستند که میتوان برای متناسب کردن فرهنگ خاص با شرایط یک کودک و گروه کودکان از آنها استفاده کرد.
در پروژه جهانی تابآوری، کودکان به طور مستقل از محیط خود یاد نمیگیرند. برای بهبود تقویت تابآوری بهتر است هر فعالیتی در خصوص کودکان در محدوده خانواده، مدارس، جامعه آنها و جامعه بزرگتر انجام شود. مطالب زیادی در مورد تقویت تابآوری در والدین، معلمان و جوامع میتوان گفت، اما این کتاب تنها بر روی تقویت تابآوری در کودکان تمرکز دارد.
والدین، معلمان و جوامع عناصر اصلی تقویت تابآوری در کودکان هستند، اما تمرکز این کتاب بر روی کودک و محیط اوست.
در پیشگفتار این کتاب میخوانیم: «عوامل اصلی تابآوری به سه عنوان گروهبندی میشوند: من دارم، من هستم و من میتوانم. چنین عناوینی ممکن است در برخی از جوامع بسیار راهگشا باشند، جوامعی که باور اغلب آنها آن است که بچهها را باید دید، ولی به حرف آنها گوش نکرد.
به هر حال بر عهده هر خوانندهای است که آنچه میخواهد، از این راهنما بردارد و آن را با افراد، فرهنگ و محیط خود سازگار گرداند. شکی نیست که در هر جامعهای بچهها باید احساس عشق و پذیرش داشته باشند، باید به آنها احترام گذاشت و احساس مسئولیت را در آنها تقویت کرد و دیگران باید بدانند که در موقع لزوم، چگونه به افراد حمایتگر رجوع کرد.»
تابآوری (منابع و گفتمان)
دکتر ادیت گروتبرگ
ترجمه: محمدرضا مقدسی
نشر ورجاوند
چاپ سوم: ۱۳۹۶
۷۲ص ـ ۹۰۰۰ تومان
از سری کُتب سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران